Cesta

MTBiker stúpa po novej cykloceste na Kráľovu hoľu na cestnom bicykli

Kde je cieľ, tam vedie cesta

Pred viac než 70 rokmi bol hlavným cieľom na Kráľovej holi televízny vysielač. Tak vznikla najvyššie položená cesta na Slovensku.
Dnes je cieľom niečo iné: podpora cestovného ruchu v pomalšie sa rozvíjajúcom regióne s bohatou históriou a jedinečnou prírodou. Nie cez lanovky a masový turizmus, ale citlivou rekonštrukciou toho, čo tu už existuje.

Cesta k tomuto cieľu vedie cez spoluprácu. Banskobystrický samosprávny kraj, obec Šumiac, urbárske spoločenstvo, LESY SR, Správa národného parku NAPANT, organizácie cestovného ruchu, podnikatelia aj miestni obyvatelia – každý z nich má svoje potreby, úlohy a predstavy. Hoci sa nie vždy zhodujú, dokázali  sa spojiť a spoločne napĺňať zámer, ktorý prospieva celému regiónu.

Význam cesty

Lesná cesta slúži primárne na obsluhu lesa, požiarnu ochranu, prístup k televíznemu vysielaču a zásobovanie. Preto je nutné dodržiavať zákon o lesoch 326/2005 a rešpektovať pokyny obsluhy a správcov.

Cyklotrasa

Cesta je zároveň značenou cyklotrasou a cyklisti ju môžu využívať na vlastné  riziko a zodpovednosť. Cestu je možné využívať len v rámci možností návštevného poriadku NAPANT.

Bezpečnosť

Cesta je relatívne úzka, so strmými úsekmi až do 12 % sklonu. Cesta je vysoko frekventovaná návštevníkmi, môžete stretnúť obsluhujúce vozidlá, voľne žijúcu zver – je nutné zvýšiť opatrnosť, znížiť rýchlosť a ego.

Rešpekt

Stretávajú sa tu profi cyklisti, ebikeri bez skúseností, peší turisti, obsluha vysielača, divoká príroda a jej ochrana, lesní hospodári, miestni obyvatelia a poskytovatelia služieb – rešpektujme sa.

Kompletné informácie, na ktoré treba myslieť pri návšteve Kráľovej hole, nájdete v cyklistickom kódexe, návštevnom poriadku NAPANT a zákone o lesoch.

Kráľovská cesta

Cyklistická časovka na Kráľovu hoľu.

Spodný úsek – od Šumiacu po Predné sedlo (Chata pod Kráľovou hoľou) je po rekonštrukcii s novým asfaltom. Vyššie – až na vrchol Kráľovej hole je povrch značne poškodený a vhodný len pre horské bicykle. Tu je rekonštrukcia plánovaná v roku 2026 (viac o zámere BBSK). Na vrchole Kráľovej hole 1946 m n. m. nie je zatiaľ možnosť úkrytu ani občerstvenia.

Dĺžka trate

11.72 km

Prevýšenie

1 040 m

Priemerné stúpanie

8.8 %

Povrch

nový asfalt / štrková cesta

Najvyššie položená cyklotrasa svojho druhu v strednej Európe

Tažko budete na Slovensku hľadať epickejšie stúpanie. Okrem 1000 výškových metrov a dominantného charakteru hory s výhľadmi na Vysoké Tatry dodáva trase vážnosť aj takmer neutíchajúci nápor vetra. Počas sezóny stretnete mnoho ľudí na ebikoch, mimo sezóny zažijete samotu, ale aj ťažšie podmienky a pokojne všetky ročné obdobia počas jedného dňa. 

Občerstvenie na ceste

Reštaurácia pod Lipou

Obec Šumiac - Centrum

Kráľovohoľská chata

začiatok trasy na konci Šumiacu

Chata pod Kráľovou hoľou

Predné sedlo 1430 m n. m.

Na vrchole Kráľovej hole v budove vysielača momentálne nie je žiadna možnosť úkrytu pred nepriazňou počasia.

História

Kráľova hoľa - opradená legendami

Pod Kráľovou hoľou sa rozprestiera krajina pretkaná príbehmi, ktoré spájajú prírodu, históriu aj tajomstvá minulosti. Staré legendy hovoria o láske medzi horami, kráľoch hľadajúcich útočisko v tichu hôr, o zbojníkoch ukrývajúcich sa v hustých lesoch. Každý príbeh nesie v sebe čosi z kúzla tohto miesta – a spolu vytvárajú mozaiku, ktorá robí Kráľovu hoľu geografickým aj duchovným centrom tohto kraja.

Výstavba cesty

Vybudovanie cesty na Kráľovu hoľu súvisí s budovaním televízneho a rozhlasového vysielania na Slovensku v 50. rokoch 20. storočia. Výber Kráľovej hole ako strategického miesta súvisel s jej výhodnou polohou – zaručuje šírenie signálu do veľkej vzdialenosti, vrátane ťažko dostupných oblastí. Televízny vysielač na Kráľovej holi je najvyššie položený vysielač na Slovensku (v nadmorskej výške 1946 m n. m.) a zabezpečuje šírenie signálu do rozsiahleho územia východného a stredného Slovenska. Išlo o jeden z najnáročnejších inžinierskych projektov v horských podmienkach vtedajšieho Československa. Vzhľadom na vysokohorský terén a absenciu infraštruktúry bol najväčšou výzvou samotný prístup na vrchol – teda vybudovanie prístupovej cesty.

Budovanie vysielača

Výstavba vysielača bol technicky a logisticky náročný projekt, keďže išlo o horské prostredie bez prístupových ciest a s náročnými klimatickými podmienkami. Práce na ceste začali v lete 1960 za účasti vojakov, väzňov a dobrovoľníkov z okolitých obcí. Terén bol skalnatý a podložie nestabilné, využívali sa dynamity a buldozéry, čo bolo mimoriadne náročné pre dopravu aj logistiku. Práce museli byť prerušené počas zimy pre extrémne počasie a snehové záveje. 

Najskôr sa vybudovala cesta Šumiac – Nižné Sedlo, skolaudovaná 21. novembra 1962. Z Nižného (dnes Predné sedlo) sedla bola koncom roka 1959 zahájená výstavba pracovnej lanovky Transporta Chrudin, namonotovaná na drevených stĺpoch. Viedla z Nižného sedla až na vrchol Kráľovej hole. Lanovka bola vlastne pokračovaním cesty a z bývalej stanice lanovky je dnes obľúbená Chata pod Kráľovou hoľou.
Už vtedy bola cesta slovenským rekordom – s nadmorskou výškou 1430 metrov prekonala dovtedy najvyššiu Tatranskú magistrálu 1110 metrov.
Vysielač bol uvedený do prevádzky v roku 1961. Vybudovanie horného úseku cesty z Nižného sedla na vrchol Kráľovej hole súvisel s rozvojom a modernizáciou vysielača v 70. a 80. rokoch 20. storočia.

Obnova cesty

Prečo to začalo?

Obce Šumiac a Telgárt sa nachádzajú na hranici krajov (Banskobystrický a Košický). Toto územie bolo z pohľadu rozvoja dlhodobo zanedbávané, čo spôsobilo pomalší rozvoj regiónu a odliv mladých ľudí. Pritom sú to obce s nesmiernym prírodným, historickým a ľudským potenciálom. Majestátna Kráľova hoľa je jedinečná aj tým, že ako na jediný vrchol na Slovensku sem vedie cesta, zjazdná aj pre cyklistov a predstavuje tak najvyššie položenú cyklotrasu na Slovensku a aj v strednej Európe (bez prístupu motorovej dopravy).

Od roku 2018 Banskobystrický samosprávny kraj spolu s Oblastnou organizáciou cestovného ruchu Región Horehronie aktívne spolupracuje so samosprávami a partnermi v regióne na rozvoji cestovného ruchu, cez ktorý sa snaží naštartovať miestnu ekonomiku a prilákať späť mladých ľudí. Medzi úspešné projekty patrí Horehronský expres, obnovenie saunovania, záchrana Chamkovej stodoly. Viac sa dozviete na podstránke „Región“.

Zámer

Na základe iniciatívy miestnych obyvateľov a v spolupráci s významnými partnermi v regióne (obec Šumiac, Telgárt, Towercom, LESY SR, NAPANT, urbárske spoločenstvo, miestni podnikatelia a občianske združenia a mnohí ďalší) sa Banskobystrický samosprávny kraj rozhodol koordinačne aj finančne zastrešiť zámer rekonštrukcie cesty na Kráľovu hoľu tak, aby pretrvala, bola bezpečnejšia a vhodná aj pre cestných cyklistov.

Zámer je ukážkou spolupráce a spoločného užívania „národnej“ hory Slovenska a názorným príkladom, ako dokáže ochrana prírody, regionálny rozvoj a cestovný ruch udržateľne fungovať a vytvoriť novú miestnu ekonomiku.

Čo sa už podarilo?

Do dnešného dátumu sa nám podarilo:

Aké sú ďalšie plány?